BAHAYANYA penggunaan Panadol !

* sumber daripada internet *

Jangan ambil panadol actifast atau soluble jika kita rasa demam or sakit kepala .. ! pengambilan panadol akan memudharatkan kesihatan kita untuk masa akan datang ..

ada seorang isteri berkata ' suami saya bekerja sebagai jurutera IT dekat sebuah hospital , di mana pihak hospital sedang menyiapkan pangkalan data untuk pesakitnya . Dia mengenali rapat doktor tersebut . doktor tersebut memberi tahu suaminya bahawa , apabila dia mengalami sakit kepala , mereka sendiri tidak sanggup mengambil panadol atau paracetamol .. Sebaliknya , mereka akan mencari ubatan herba cina atau alternatif lain .. '

ini kerana panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita .. ia boleh merosakkan organ hati ..Cat Icon menurut doktor tersebut , panadol akan tinggal dalam tubuh kita sekurang-kurangnya 5 tahun ! ..menurutnya lagi , pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak panadol semasa kedatangan haid kerana tugasya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan .. dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggan (dialisis) setiap bulan ..

*TIPS

seperti kata doktor tersebut , sakit kepala disebabkan ketidakseimbangan elektron / ion dalam sel otak .. ( study chemist pulak ! >.< ) 

sebagai rawatan alternatif , beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik ( 100 plus @ revive laa ) .. campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2 .. mudahnya secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman ..Cat Emoticon

kaedah lain pula ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam .. ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala korang .. 

panadol adalah sejenis ' pain killer ' , semakin banyak dos yang diambil , semakin lama semakin kurang kesannya kepada kita ..bereti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan ..

kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat .. untuk wanita , mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat .. bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan .. jika terlalu banyak mengambil panadol atau paracetamol sepanjang hidup , seperti mereka yang ada migrain Cat Icons,, ia akan memberik kesan SIFAR terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit .. adakah anda sanggup diberi dadah seperti morfin ??
hargailah kehidupan anda .. fikir dahulu sebelum memasukkan ubat yang " biasa " ini ke dalam mulut anda ! ..


baibai and ....

No comments: