hari hari di PLKN


                                                         Assalamualaikum ...

p/s : entry nih agak panjang . sediakan nescafe @ kopi di sebelah anda untuk hilangkan mengantok ! 

hari nih hari last aku boleh stay dekat rumah . cuti raya cina dah nak habis maa . tidaknya aku nak update blog hari sabtu rituh . tapi bila bukak dia keluaq error bx apa kebenda entah sampai nak post , klik apa pun tak boleh . memang time tuh rasa geram gak ahh . ada banyak benda nak update nih . tetiba buat perangai pulak blog nih . padahaii baru sebulan jaa pun tak bukak . punyalaa google2 kot kot jumpak cara bagi hilang bx error tuh . tapi tak jumpak . sampai post dekat twitter zera laa , kot kot dia tau . terlupa pulak yang dia pi holiday . last last hari nih baru dapat tau apa ubat dia . tuh pun nasib baik aku try an error . aku bukak blog guna opera . tengok tengok . yeyy ! bolehhh . maybe google chrome aku dengki kot tengok aku nak update blog . sebab tuh tetiba takleh bukak . sebelum sebelum nih takdak masalah punnn  ⊙▂⊙

back to story , masa 1st day tuh aku macam biul gak ahh . dah laa time pendaftaran tuh hujan renyai renyai . masa tengah berbaris tuh , aku tegoq ahh orang belakang aku nih . tetiba jadi peramah pulak aku nih . okay ! nama dia afifah . budak sekolah agama kedah . dia pun macam aku jugak , tak dak kawan . tapi ada laa member sekolah dia dekat tempat yang sama . lelaki . so , kami pun tukaq tukaq cerita laa . dia duduk dengan aku dalam bas tuh . sebelum terlupa , time pendaftaran tuh jugak . ada sorang mamat nih . memang menonjol gila bak hang . style dia nampak macho ala ala korea sikit . memang semua budak pompuan pakat tengok kat dia laa time tuh . termasuk aku . tapi lanihh , mamat tuh dah dapat awek kat situ . dengan member 1 bas dengan aku jugak . mamat tuh pulak jadik ketua kompeni D . memang ramai laa syioq kat dia . ya lahh , ketua kompeni memang jadi perhatian orang . tapi aku takdak syioq sangat pun kat dia , cuma suka style dia jaa .

bas aku bas pertama yang bertolak dari situ . bila sampai tuh , semua kena letak beg dalam lori . ya lahh , kem kami duduk kat kaki bukit gunung jerai . bas mana boleh naik . baru hari pertama sampai dah kena dera . bukan dera apa pun . jalan naik bukit sampai ke kem jaa . tudiaaa . series lenguh habeh ! dah laa tinggi . nasib baik aku tak pakai kasut tinggi time tuh . kalau tak komfirm gelongsoq balik turun bawah . nasib baik jugak time tuh aku pakai seluaq . kira steady ja lahh . yang fifah pulak pakai baju kurung . haha ! budak sekolah agama lahh katakan . bila dah register apa semua , time pembahagian kumpulan tuh , aku dapat group B . Bravo okay . kalau ikutkan aku dengan bery dapat bravo . fifah dengan dayana dapat group alpha . tapi bery dengan fifah tukaq tempat pulak . ya lahh , depa takdak geng . last last aku dengan fifah dapat 1 group . group B laa .

lepas semua settle , kami masuk dorm . mula mula tuh , aku dapat dorm B1 . aku dengan fifah orang pertama masuk dorm . kami mau tau ahh , punya memilih tempat . ada dalam 16 katil kot tak silap aku dalam dorm tuh . kami pilih tempat yang paling strategik . yang dekat dengan kipas mesti laa . lepas lepas tuh , makin ramai laa dalam dorm tuh . disebabkan kami orang pertama sampai , kami pun tegoq ahh budak budak yang baru masuk . nama apa bla bla bla . boleh dikatakan walaupun baru 3 hari kami kenai and stay dalam dorm yang sama . kami masing masing dah boleh kamceng ! kira takdak istilah sombong laa dalam tuh . chineese , india dengan melayu boleh communicate each other laa . 1 malaysia okay !

dalam 1st week tuh , aku dapat geng . aku , fifah , aquilah dengan aisyah jadi 1 geng . aisyah dia sekolah sains sekali dengan nazirah member aku time form 3 dulu . apa ke nama entah sekolah tuh . dia cakap dia kenai laaa nazirah blabla . aquilah nih pun sekolah sains jugak kat penang . aku pun tak ingat nama sekolah dia . kiranya aku berkawan dengan budak budak pandai la nih . rasa janggal pun ada . depa punya trial mau 5A ke atas laa . tapi dekat sini , kami bukan jenis memilih kawan sangat . sekolah mana pun sama jaa . tapi memang betoii pun yang aku update sebelom nih . kumpulan 1 selalunya untuk budak2 baik , pandai and so on . yang kumpulan 2 pulak half half , tapi ada jugak yang pandai dekat situ . tapi tak ramai laa . yang kumpulan 3 pulak kebanyakannya ada problem . cikgu kat sini yang bagi tau okay ! bukan aku .

dekat sini mau tau ahh . aku bangkit selalu dalam pukui 4.45 cam tuh laa lebih kurang . kalau mandi lambat , nanti penuh toilet . so , aku nak tak nak kena bangkit awai . lepas tuh mandi bukan boleh pilih nak air panas nak air sejuk blabla semua tuh . pagi pagi lagi dah kena mandi ayaq bukit gunung jerai tuh haaa . sejuk dia tak payah cerita laa . menggigil kot ! kalah gigil jumpak hantu . ( macam aku pernah jumpak hantu ) . tapi sejak duduk sana , aku tak kena lagi demam apa semua . cuma 1st week tuh ada laa selsema sikit2 . lepastuh dah okay . cikgu pun selalu pesan yang mandi pagi tuh elok . kurang sikit risiko nak kena penyakit . tapi bebudak cina kat situ , majoriti liat jugak bab bab nak mandi . depa tak tahan sejuk katanya .

dekat dewan makan pulak , port kami 4 orang selalunya dekat mejaa yang dekat hujung hujung sekali . memang takdak orang lain laa yang kacau tempat kami kat situ . dah macam gangster pulak gaya . haha ! tapi dekat port kami tuh jugaklaa sering jadi attentions cikgu . tambah tambah cikgu shimin . errr ' . dok buat teka teki laa , kadang2 dia cerita macam-2 kat kami . cikgu shimin tuh orang SP actually . dia dok tanya-2 aku pasai SP . aku pun jawab ja lahh . bila aku tanya rumah dia kat mana , dia takmau habaq . takot sangat aku nakpi cari rumah dia . tapi dia habaq yang anak dia baya baya aku laa . lelaki . aku pun taktau banyak sangat .

sampailaa 1 hari tuh , kami 4 orang dah tak lepak dekat port kami kat dewan makan tu dahh . tetiba jaa cikgu shimin mai , dia habaq yang petang hari tuh nak buat fashion show . aku pun dengaq ja laa . lepas tuh dia suruh aquilah pakai baju kelas untuk fashion show tuh . bukan fashion show apa pun . fashion show baju plkn laa . aku pun buat buat derk ja laa . kalau aku cakap banyak sat gi dia suruh aku pulak jadi modelnya . last last , aku terkena jugak . cehh . tak bernasib baik betoi . dia kata ' hang aqilah , pakai baju hal loreng petang nih ' . aku pun terkejut tahap beruk ahh . malu ahh nak jadi model depan ramai ramai orang nih . dah laa baru minggu kedua kat situ . dengan sapa pun tak kenai lagi . yang model untuk full loreng dengan baju sukan dia amek chineese dengan india . baru 1 malaysia katanya . menyesai pulak aku bila rapat dengan cikgu nih . budak budak lain pakat dok usha pelik jaa bila kami 4 orang pakai baju yang lain dari yang lain . dah laa kena pakai half loreng dengan boot . aku bukan pernah pakai boot lepas tuh kena lipat sana , lilit sini . bila sampai dekat dewan , aku act macam big boss . muahaha . bukan apa , cikgu shimin yang tolong ikat tali kasut aku time tuh . series aku tak reti .

time semua duduk bawah . kami kena berdiri . ingatkan budak pompuan ja kena . tapi budak laki pun ada yang kena . kira ada partner laa aku pakai half loreng nih . kalau tak silap aku berpartner buat show half loreng dengan ustaz end then . nak tau macam mana dia boleh dapat gelaran tuh , nanti aku cerita . masa show baju tuh pulak , aku terlupa bawak barrey . mula mula cikgu shimin kasi cap cikgu Z . tapi tak sesuai pulak sebab ustaz end then pakai barrey . last last pinjam yang budak india pakai baju full loreng tuh laa . masa cikgu buat penerangan pasai baju yang aku pakai tuh , aku buat muka poyo jaa kat depan tuh . takkan nak tersengih tak tentu hala pulak kan . dah laa depan aku tuh ada dalam 300++ . tahap segan tuh tak payah cerita laa .

okay . lepas buat fashion show tuh jugak . ada ramai kenaii aku . rasa famous sebentar #bajet . ada yang tegoq dan ada yang tanya macam mana nak ikat tali kasut pun ada okay ! . haha memang lawak time tanya soalan tuh . padahaii aku awai awai dulu pun tak reti ikat tali kasut boot tuh jugak . kiranya ada hikmah jugak disebalik jadi model tak bergaji tuh .

lepastuh nak cerita pasai pemilihan ketua kompeni pulak . masa awai awai dulu , bab bab kira berapa orang budak perempuan nih . aku yang kena kira ( untuk geng B ja laa ). sebabnya aku duduk dekat depan sekali . dalam 3 hari berturut jugak laa aku kena buat kerja mengira nih . time perbarisan pulak , cikgu suruh sapa yang selalu kira bilangan budak pompuan , dia suruh keluaq duduk depan jadi ketua kompeni (P) untuk group B sementara . aku buat derk jaa time cikgu panggil pi depan tuh . nasib baik cikgu tak perasan yang aku ada time tuh . last last aisyah kena tarik keluaq . aku punn . fuhhh ! selamat :D 

untuk pemilihan ketua kompeni perempuan yang betoi betoi punya . aku pun keluaq ja lahh sekali dengan fifah , aisyah , mina , fafa dengan budak2 laki . aku ingat depa nak tengok basic kawad jaa . tengok tengok nahhh ! kena test suara bagi command . dahlaa time bagi command masa ajaq adik2 pandu puteri dulu pun aku memain jaa . bukan guna suara dari dalam pun . tuh pun sebab cikgu thana laa suruh ajaq adik adik pandu tuh berkawad . erghh -,-
masa test suara tuh . aku yang last test . gabaii pun ada sebab semua pakat tengok pelik jaa . just kena bagi command bari sedia jaa . masa mula mula tuh aku nak tergelak . kali kedua pulak sora jadik macam kartun pun ada . depa semua pakat gelak kat aku . maluuuu :3 cikgu abu bagi warning kat aku suruh buat elok elok untuk kali ketiga . last baru okay . cikgu abu kata ' haa , bolehh pun buat elok elok ' . aku sengih jaa . lepastuh kena test pulak sekali lagi . aku pun bagi laa command baris sedia tuh . cikgu kata suara aku okay sebab suara aku paling kuat antara depa depa yang lain tuh , tapi cuma suara aku tak kasaq laa orang kata . ala ala macam suara lisa surihani tuh ( eh ! apa kena mengena ) . kira nanti kalau aku bagi command pun takot tak berapa clear laa . last last ketua kompeni tuh dapat kat fifah . fifah tuh , even badan dia kecik kecik , sora lembut pun . bila time test command tuh . habis keluaq semua . yang ketua laki laki group B dapat kat paan .

dah tak dapat untuk ketua kompeni tuh , nama aku dicalonkan untuk jadi ketua dorm @ penolong ketua dorm @ ketua dobi . nih kira macam cikgu pilih berdasarkan kami yang test sora tuh laa . cikgu tanya nak jadi dak ketua dorm aku geleng . ingat senang nak jadi ketua dorm . dah laa ramai budak . kalau jadi hilang barang atau apa apa yang ada kena mengena dengan dorm macam dorm tak bersih ka apa , ketua dorm dengan penolong kena dulu . ketua dorm dapat kat thila . yang time p.ketua dorm pulak . cikgu aini tanya antara aku dengan mina . aku takmau jugak . last last dapat kat mina . yeyy ! selamat aku . lepas tuh cikgu aini letak nama aku jadi ketua dobi B2 .
lupa nak cerita yang sebelum tuh , aku dengan beberapa member lain kena rombak bilik . yang B1 kena pi B2 dan sebaliknya . cikgu buat macam tuh sebab nak bagi balance chineese , malays , indians dalam dorm . ya lahh , takkan nak duduk 1 dorm kedah jaa . cikgu nak suruh campoq jugak laa dengan kelantan / penang jugak . that's mean dalam geng kami 4 orang . aku sorang kena berhijrah . padahaii bukan jauh sangat pun . dalam 10 kaki dah sampai dorm masing masing . masa awai awai tuh kami 4 orang still together lagi . cuma lepas lepas tuh , aku pulak dah dapat geng baru dekat B2 , depa pun ada geng baru dekat B1 . tapi kalau jumpa pun , kami still sembang sembang jugak . cuma dah tak berapa rapat laa sebab tak duduk 1 dorm . tapi yang bestnya . dorm B2 , dorm paling panjang sampai boleh muat 20++ . tapi kami sekarang tinggai 20 orang ja lahh sebab ramai yang balik sebab sakit . lepas tuh dorm kami terletak dekat tengah tengah . nakpi kot mana pun boleh . nakpi bilik rehat pun dekat nakpi public dekat , nakpi water cooler pun dekat . ya lahh . dah duduk tengah tengah . toilet pun ada dekat depan , belakang , kiri , kanan . pilih jaa yang mana .

okay . berbalik pada dobi . ingatkan kerja mendobi nih senang . susah jugak laa masa awai awai . tapi lepas buat jadual apa semua dah ringan sikit beban aku . kalau tidak hari hari aku kena pi mendobi . sekarang nih , nak mengelat pun boleh . ya lahh , nama aku bukan ada pun dalam jadual tugas dobi tuh . dah nama pun ketua kan . suka hati laa nakpi bila . #eksyen gila aku nih . tapi selalunya aku turun padang jugak laa . takkan nak kejam sangat kan . tapi setakat nih takdak masalah lagi laa sebab budak dorm aku ramai . boleh bahagi bahagi kejaa lagi . tapi yang aku tak puas hati tuh , asal baju hilang jaa cari aku . orang dah kasi maker bukan nak tulis nama . kot ada yang terambik baju orang lain ka apa . tapi semua baju memang cukop . apa apa pun , kalau baju hilang bukan susah . mintak ja laa baju baru . habis cerita .

okay ! sekarang nak cerita pasai ustaz end then yang tergendala tadi tuh . actually nama end then tuh dayah yang bagi . ya lahh , setiap kali dia bagi tazkirah kat kami dia selalu guna ayat omputeh macam end , then , so , etc .. kira aku respect ahh ustaz nih . tak silap aku budak sekolah agama kat mana entah kat penang tuh . ya lahh dia macam arif gak laa pasai hukum hakam agama , tau pasai pasai bio , fizik , kimia apa benda lagi entah . boleh dikatakan serba boleh laa walaupun umuq baya aku . kadang kadang aku pun suka laa jugak dengan dia bagi tazkirah lepas maghrib . memang sesuai laa sapa sapa yang berkenan nak buat laki tuh . tapi kami dapat tau , dalam diam gataii jugak ustaz nih . dia ada couple dengan sorang budak dekat situ jugak . cehh . bagi ceramah pandai , tapi dia yang buat . siap aku jumpak lagi depa date bertiga . means awek dia tuh bawak kawan laa . lepas tuh , aku dengan geng geng aku macam tak respect sangat laa dekat ustaz end then tuh . diharap end then bahagia dengan aweknya ! Eh ?

nak cerita pasai kawad free style pulak . okay ! hari tuh masa cikgu bagi tau ada pertandingan kawad free style , teros aku tetiba bersemangat kot . sebelom nih aku mana suka kawad . tetiba jaa suka kawad sejak jadi budak plkn nih . even aku join senam seni dengan senamrobik kot . kalau dekat sekolah dulu , jangan harap ! berbalik pada free style tuh , disebabkan ramai yang berminat . so , cikgu kena buang orang . cikgu nak 35 orang jaa perempuan dan laki 35 orang . aku ingatkan cikgu nak test tabik hormat , tukar langkah , hormat ke hadapan hormat semua tuh . buat penat jaa aku praktis petang petang . cikgu just test kawad ramai ramai . mula mula tuh tengok budak budak laki dulu tersingkir sampai tinggai 35 . lepas tuh time budak pompuan budak laki pulak tengok . awai awai buat aku okay jaa . dahlaa aku duduk paling tepi menghadap budak laki . memang syoq ahh * bohong kuat * . lepas sorang sorang terkeluaq . lepas tuh cikgu kata ' awat semua kawad elok nih , macam mana saya nak buang ' . tetiba time ketua bagi command tuh , aku dengaq tak berapa clear pulak dah . awat sora dia haluih taktau -,- . at last , aku terberhenti awai sikit dari yang lain . lepastuh aku dengaq budak laki mana taktau kata ' taktau laa hang , bravo ' . aku memang seriau dah time tuh . tetiba rasa tangan cikgu Z tepuk bahu aku . tuh tandanya paham paham laa . aku orang yang ke second last keluaq . malu tuh toksah kira laa . tapi memang aku harap sangat dapat masuk . sebab kawad free style nih lain dari biasa . dia boleh buat gaya macam macam .

lepas tak terpilih tuh , aku habaq kat cikgu shimin yang aku mogok takmau kawad . tapi , dia suruh aku masok jugak kawad untuk lawan antara kompeni . huh ! baru ingat nak mogok .٩(×̯×)۶



No comments: