first experience kerja

                                                          ASSALAMUALAIKUM

hollaaa ! Fuhhh ! Fuhh ! *tiup habuk . i'm back babeh . sekarang aku da habis matrik . hip hip hooreyyyy ! . nanti nanti laaa aku cerita pasai matrik . back to topik , harini nak cerita pasai kerjaaa .
for your information sebelum nii , aku mana pernah kerja . asal nak kerja jaa mesti ada halangan . ex : dapat plkn . pastu nak kerjaa lagi , makcik aku ajak pi umah dia tolong buat kek . haihhh -,- bermacam dugaan sungguh .. 

and now , aku dah berjaya kerjaaa . weeeee like my dream come true . aku start kerja mula mula dekat zon cerah kat econsave tu . tapi bertahan dua hari jaaa . hiks . kerjaa dia simple ja pun sapu sampah , angkat barang , layan customer camtu jaa . tapi disebabkan zon cerah tu baru bukak then tak ramai orang . so kami kami yang kerja situ pakat boring laaa . dok tercongok tepi kedai kira berapa bijik kereta yang lalu lalang . series boring . customer pun tak ramai . kalau ada fon aku tak kesah sangat , tapi depa amek fon . hmmm , lagi boring laaa aku jawabnyaa . lepastu dia bukak 9 pagi sampai 9 malam . area tu dahlaa sunyi , gelap tak ramai orang .tambah tambah aku ni pompuan , rumah jauh pulok . so , nak tak nak lepas dua hari tuu aku berenti ja la . bukan berenti secara rasmi ok , secara haram . haha , aku pakai takpi kerjaa lepas dua hari tu sebab aku dapat offer dari tikah kerja kat kilang . pukui 8 pagi sampai 6 petang . ok laa gaji pun boleh tahan . lagipun ikut agreement aku kena seminngu kerja baru kira sah . memandangkan aku kerja tak sah lagi , diorang pun tak heran aku nak berenti ka hapa ...

disebabkan aku kerja kat zon cerah tu , i learned something . hihi :3 camni , aku kan kalau gi mana mana kedai , aku tak suka sangat sangat sangat sangat kalau ada pekerja depa follow aku . rimas kot wehh . ingat muka aku ni nampak macam pencuri ka ? aku jenis susah nak pilih barang kalau ada orang dok follow ni . sebabtuu aku suka pi supermarket atau kedai kedai jenis tak follow orang ni . since aku kerja kat situ , aku faham laa situasi pekerja yang ikut orang ni . kalau tak buat , bos jeling jeling . haaa takkan tak paham lagi . aku pun paham customer rimas sebab aku sendiri pun tak suka orang follow aku .tapi disebabkan kerjaa , nak tak nak kena buat lahh kan . disebabkan asyik follow orang tu jugak laa , kaki aku jadi sakit . ( mengada kan aku ? ) . jadik bengkak berjalan banyak padahai kedai kecik jaa , sebab dok ikut orang tu laa . hehe . nampak dak gaya orang tak pernah kerja memang camnii . hahahahahaha

then , lepas lepas berhenti tuu aku terus masuk kerja kilang . aku dapat masuk pun nasib baik sebab aku pernah buat pateri ( solder ) duluu masa form 3 . hari first jaa aku buat pateri ni . konon depa nak uji aku lah kann . aku masuk pun sebab ganti tempat syaz . pastu kesian pulak kat tikah sebab dia kata dia sorang . kalau dak terpaksa aku stay zon cerah tuu . masa buat pateri tu aku macam tergagap gagap la jugak . ya lahh lama tak pegang . pastu akak supervisor tu dok pressure aku pulak . nak cepat amenda . mula mula buat tuu ada yang jadik gemuk , kecik , hitam . hahaha . then , lepas akak tu blah tak tengok aku buat kerja , pateri aku tu jadi okey laaa . aku mana boleh orang pressure aku . semua jadik tak kena ja . huhuhu

then second day , aku dah tak payah buat pateri pateri ni dah sebab ramai yang pro kat situ . aku dok bahagian letak double tap ngan insert crystal . senang jaa kerjaa tu . tapi senang senang pun sehari mau siap tiga ribu lebih laaa . kalau tak capai target pun akak supervisor tu tak marah pun . yaaaa ! i really love my job there . orang orang kat sana semua friendly . lagipun kerja situ tak boring . sedia sedia ada barang sampai tak menang tangan . i like it daripada takdak benda nak buat boring kot . tapi bila takdak barang tu diorang transfer laa aku kat mana mana tolong orang yang tak siap kerja lagi . series aku enjoy kerja situ senang gilaa kot . duduk dari pukui 8 sampai 6 tak rasa macam nak tengok jam pun . tup tup dah boleh balik . rehat pun okey laa . dia bagi rehat tiga kali , tapi ada time time dia laaa . tapi diorang tak kesah sangat pasai rehat lama sikit pun asal kerja mau jalan . sekarang dah seminggu aku kerja situ dan aku sangat sukaa okey . kilang tu dia buat barang barang pateri , jam hyppoband ( try google benda ni ) , lampu kalimantan , lampu kereta , LED tu dengan macam macam lagi laa . aku pun baru ja kerja so banyak benda aku taktau lagi . tapi majoriti buat cip cip amenda ntah . 

itu jaa aku nak cerita pasai kerjaa aku sekarang . yang penting i love my job now . kalau kena bebel bebel sikit dengan supervisor tu biasa laa . sebab nanti dia yang nak kena jawab kalau orang bawah dia buat silap kannn . till then . tatata

No comments: